FlexStack و FlexStack-Plus

تکنولوژی FlexStack & FlexStack-Plus (قسمت دوم)

تکنولوژی FlexStack & FlexStack-Plus (قسمت دوم)

مزایای کاربردی استک کردن سوئیچ های اترنت برای مدیران شبکه

در این قسمت از مقاله ۳ مورد از مزایای استک کردن تجهیزات شبکه در یک مجموعه را بررسی می‌کنیم.

۱. مدیریت مرکزی (مدیریت از طریق یک نقطه واحد)

در تکنولوژی FlexStack & FlexStack-Plus تمام سوئیچ‌های یک استک به عنوان یک سوئیچ واحد قابل مدیریت هستند. این فناوری از تکرار کارهای مدیر یا ادمین شبکه جلوگیری می‌کند و از میزان کار اضافه می‌کاهد. چرا که به این ترتیب دستگاه‌های کمتری برای مدیریت وجود خواهد داشت.

چندین سوئیچ فیزیکی داخل یک استک به عنوان یک سوئیچ منطقی فعالیت می‌کنند و تنها یک آدرس IP برای مدیریت سوئیچ، مورد نیاز است. تمام موارد مدیریتی برای اینترفیس و Vlan که به صورت فیزیکی روی سوئیچ‌ها انجام می‌گیرد را می‌توان از طریق سوئیچ Logical پیکربندی و مدیریت کرد. سوئیچ Logical می‌تواند به تنهایی در شبکه نمایش داده شود.

۲. قابلیت HA (دسترسی بالا) و Redundancy (ارتباط پایدار)

اتصالات پرسرعت Flexstack میزان پایداری یا Redundancy را از هر عضو استک به عضو دیگر منتقل می‌کند.

FlexStack with Redundant Links

FlexStack با لینک‌های پایدار

برای درک بهتر تکنولوژی FlexStack و FlexStack-Plus به تصویر بالا توجه کنید. بین هر ۲ عضو داخل استک، ۲ مسیر فیزیکی از طریق کابل استک قرار می‌گیرد. این کابل، اتصال سوئیچ‌های درون یک استک را با یک مسیر Redundant فراهم می‌کند. یه مجموعه استک شده، پایداری را برای هر دو سوئیچ فیزیکی و پورت‌های Uplink ایجاد می‌کند. در حقیقت یک ارتباط همیشگی پایدار فراهم می کند.

از آن‌جا که تمام اجزای استک با لینک مستقل به سوئیچ لایه بالا متصل می‌شوند؛ با از کار افتادن یکی از سوئیچ‌ها یا یکی از اینترفیس‌های آپلینک، مشکلی در کارایی شبکه به‌وجود نخواهد آمد. در اصطلاح کل شبکه Down نمی‌شود. هر سوئیچ چندین پورت Uplink دارد که در نتیجه سوئیچ Logical کماکان به شبکه متصل می‌ماند، چون حداقل یک پورت آپلینک فعال دارد.

۳. قابلیت مقیاس‌پذیری برای هماهنگ شدن با نیازهای شبکه

نصب یک سوئیچ جدید در استک کار ساده‌ای است. با توجه به این‌که به طور معمول در هر شبکه به پورت‌های اضافی بیشتری نیاز پیدا می‌شود؛ اضافه کردن یک سوئیچ جدید به یک مجموعه استک، بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از اضافه کردن یک سوئیچ جداگانه یا Standalone به شبکه است.

سوئیچ Master

در سوئیچ Logical یکی از سوئیچ‌های فیزیکی به عنوان Master عمل می کند. سوئیچ مستر وظیفه مدیریت تمامی سوئیچ‌های فیزیکی از جمله خودش را بر عهده دارد. اگر دستگاه مستر از کار بیفتد، یکی دیگر از اعضای استک به صورت خودکار جایگین آن خواهد شد. تنظیمات استک به صورت پیش‌فرض به گونه‌ای است در صورت از کار افتادن  یک عضو یا ریبوت شدن، کل مجموعه استک حفظ می‌شود.

Flexstack قابلیت N+1 redundancy را برای سوئیچ Master به‌وجود می‌آورد. این امکان وجود دارد که هر لحظه یکی دیگر از اعضای استک نقش مستر را بر عهده بگیرند. انعطاف‌پذیری Flexstack باعث به وجود آمدن قابلیت Modular Stacking می‌شود. به این معنا که سوئیچ‌های Cisco Catalyst 2960 در هر زمان می‌توانند به وسیله ماژول Flexstack به مجموعه استک اضافه شوند.

سوئیچ‌های سری 2960S و 2960X می‌توانند با یکدیگر استک شوند یا حتی استک جدیدی را درست کنند. این انعطاف‌پذیری برای مدیر شبکه موجب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. هنگامی که چندین سوئیچ با تکنولوژی Flexstack با یکدیگر استک شوند؛ اضافه کردن اعضا به استک و جایگزین کردن واحدهای فیزیکی آسان‌تر است.

از آن‌جا که یک استک، پیکربندی را حفظ می کند، پیش از حذف کردن یک سوئیچ، نیازی به تهیه نسخه پشتیبان Backup از پیکربندی سوئیچ‌ها نخواهد بود. علاوه بر این، هنگامی که یک عضو جدید به استک وارد می‌شود نیز، پیکربندی استک برای عضو جدید در نظر گرفته می‌شود. در این زمان مدیر شبکه نیازی به بازیابی اطلاعات سوئیچ ندارد، چون استک مسئولیت آن را به عهده خواهد داشت.

استک و خوشه بندی (clustering)

Stacking همان Clustering نیست. کلاسترینگ یا خوشه‌بندی نوعی تکنولوژی است که بر روی سوئیچ‌های اترنت سیسکو قرار دارد. این فناوری به ادمین شبکه اجازه می‌دهد تا تنها از طریق یک IP آدرس عمومی برای مدیریت چندین سوئیچ فیزیکی استفاده کند. کلاسترینگ به مدیران شبکه کمک می‌کند تا علاوه بر تمرکز روی مدیریت سوئیچ‌ها، مقدار IP Public کمتری نیاز داشته باشند. Stacking بسیار بیشتر از مدیریت از طریق تنها یک نقطه و حفاظت IP آدرس کارایی دارد. زیرا Redundancy و Availability و مدیریت آسان را پیشنهاد می‌دهد. همچنین سری کاتالیست ۲۹۶۰ علاوه بر استک کردن از خوشه‌بندی هم پشتیبانی می‌کند.

ماژول FlexStack

دو نوع ماژول برای FlexStack وجود دارد:

  • ماژول 2960S-Stack برای سوئیچ سیسکو سری 2960S
  • ماژول 2960X-Stack برای سوئیچ سیسکو سری 2960X و 2960XR

ماژول FlexStack در پنل پشتی سوئیچ قرار می‌گیرد. دو کابل FlexStack هم به ماژول متصل می‌شوند. تصویر زیر نحوه قرارگیری ماژول در پنل پشتی سوئیچ 2960X را نشان می‌دهد. تمام انواع ماژول‌های استک Hot Swappable هستند.

FlexStack-Module-Inserted-into-Rear-of-2960-X

نصب ماژول FlexStack بر روی سوئیچ 2960X

FlexStack-Module

ماژول استک

منبع: router-switch

ادامه مبحث را در لینک‌های زیر دنبال کنید:

آموزش تکنولوژی FlexStack-Plus و FlexStack (قسمت اول)

آموزش تکنولوژی FlexStack-Plus و FlexStack (قسمت سوم)