راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو [بخش اول]

راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو [بخش اول]

انتخاب سخت‌افزار مناسب سیسکو برای تأمین نیازهای فعلی شبکه در حین طراحی شبکه و همچنین امکان رشد آن بسیار مهم است. به ویژه در یک شبکه سازمانی که هم سوئیچ و هم روتر نقش مهمی در ارتباطات شبکه دارند. بنابراین در این سری مقاله به چند نکته اصلی درباره راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو و روتر سیسکو می‌پردازیم.

راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو

درک نحوه عملکرد سخت‌افزار سوئیچ و روتر به طور کلی برای پیاده‌سازی یک شبکه مورد نیاز است. بسیاری از مدل‌های سوئیچ Cisco با بزرگ شدن شبکه، سازگاری پیدا می‌کنند.

کمپانی سیسکو انواع مختلف روتر، سوئیچ و سایر سخت‌افزارها را برای پاسخگویی به انواع شبکه‌های کامپیوتر طراحی و تولید می‌کند. سعی می‌کنیم که مدل‌های پشنهادی مناسب انواع شبکه‌ها (به طور عمده شبکه‌های سازمانی) باشد. با RootLan همراه باشید.

برای شبکه‌های سازمانی پنج دسته سوئیچ وجود دارد.

Campus LAN Switches

برای راه‌اندازی شبکه LAN در یک اداره یا سازمان، سوئیچ‌های Access و Distribution و Core و حتی کامپکت سری اسمال بیزینس در این دسته قرار می‌گیرند. این مدل از سوئیچ‌ها از دستگاه‌های بدون فن با 8 پورت ثابت شروع می‌شوند و تا سوئیچ‌های استک شده با صدها پورت را پشتیبانی می‌کند.

سوییچ‌های Campus LAN شامل سری Cisco 2960, 3560, 3750, 3850, 4500, 6500 و 6800 می‌شود.

 

Cloud-Managed Switches

سوئیچ‌های مدیریتی فضای ابری از طریق فناوری Cisco Meraki فعالیت می‌کنند و قابلیت استک کردن مجازی سوئیچ‌ها را فراهم می‌آورند. سیسکو مراکی بدون دخالت کارشناس IT هزاران پورت سوئیچ را به صورت تحت وب کنترل و پیکربندی می‌کند ، بدون این که کارمندان IT در محل دخالت کنند.

این فناوری به دلیل آن‌که در کشور ما پشتیبانی نمی‌شود، آن‌طور که باید در ایران شناخته نشده است.

سوئیچ سازمانی Access مراکز داده دیتاسنتر

سوئیچ سازمانی Access مراکز داده دیتاسنتر

Data Center Switches

یک مرکز داده یا دیتاسنتر باید بر پایه‌ی سوئیچ‌هایی ساخته شود که قابلیت ارتقای زیرساخت‌ها، تداوم عملیاتی و انعطاف‌پذیری را فراهم کرده باشد. پلتفرم‌های سوئیچ دیتاسنتر اغلب شامل سری Cisco Nexus و سوئیچ‌های سری Cisco Catalyst 6500 هستند.

Service Provider Switches

سوئیچ‌های ارائه دهنده خدمات در دو دسته قرار می‌گیرند. نخست سوئیچ‌های تجمیعی و دوم سوئیچ‌های دسترسی. سوئیچ‌های تجمیعی یا Aggregation تجهیزات اترنت درجه یکی هستند که میزان ترافیک را در لبه شبکه متمرکز می‌کنند.

سوئیچ های دسترسی یا Acces اترنت نیز ارائه‌دهنده خدماتی از جمله هوش مصنوعی، خدمات یکپارچه‌سازی، مجازی‌سازی، امنیت شبکه و مدیریت شبکه هستند.

Virtual Networking

شبکه‌ها به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل به حالت مجازی هستند. پلتفرم سوئیچ شبکه نکسوس سیسکو با افزودن فناوری‌های مجازی‌سازی به مراکز داده، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. مدیران شبکه هنگام انتخاب سوئیچ‌ها باید فرم‌فاکتورهای دستگاه را تعیین کنند.

انواع فرم‌فاکتور یک سوئیچ شامل ثابت، ماژولار، پیکربندی قابل استک و پیکربندی غیرقابل استک است.

سوئیچ فضای ابری سرویس دهنده شبکه مجازی

سوئیچ فضای ابری سرویس دهنده شبکه مجازی

سوئیچ یک یونیت یا دو یونیت؟

منظور از ارتفاع سوئیچ، تعداد واحدهای اشغال شده در رک توسط سوئیچ است. این موضوع برای تجهیزاتی که در رک نصب می‌شوند یا در اصطلاح رک‌مونت هستند، اهمیت دارد. به عنوان مثال، یک سوئیچ با پیکربندی ثابت، اغلب یک واحد (1U) را در رک اشغال می‌کند. علاوه بر این مورد، فهرست زیر را هم هنگام خرید سوئیچ جدید مدنظر داشته باشد:

قیمت: هزینه تمام‌شده یک سوئیچ به تعداد و سرعت رابطها، مشخصات و امکان ارتقاء بستگی دارد.

تعداد پورت: یک سوئیچ شبکه باید تعداد درگاه مناسب برای دستگاه‌های موجود در شبکه را داشته باشد.

تغذیه برق از شبکه: این فناوری Power over Ethernet (PoE) معرف حضور مدیران شبکه است و در حال حاضر امری معمول محسوب می‌شود. بسیاری از اکسس پوینت‌ها، تلفن‌های مبتنی بر IP یا آی پی فون و حتی سایر سوئیچ‌های کوچک و کامپکت امکان استفاده از PoE را دارند.

قابلیت اطمینان: سوئیچ باید دسترسی مداوم سایر تجهیزات به شبکه را فراهم کند.

سرعت پورت: سرعت اتصال به شبکه از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران نهایی است.

بافر فریم: توانایی سوئیچ برای ذخیره فریم‌ها و بسته‌ها در شبکه‌ای که ممکن است درگاه‌های متراکم، سرورها یا سایر تجهیزات آن را اشغال کرده باشد، مهم است.

قابلیت ارتقاء: تعداد کاربران در شبکه به طور معمول با گذشت زمان افزایش می‌یابد. بنابراین یک سوئیچ باید فرصت رشد شبکه را فراهم کند.

در قسمت بعدی مقاله، سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت و ماژولار را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *