راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو [بخش دوم]

راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو [بخش دوم]

در بخش اول مقاله راهنمای خرید و انتخاب سوئیچ سیسکو درباره سوئیچ‌های سازمانی از جمله دیتاسنتر و فضای ابری بحث کردیم. نکاتی را هم در مورد پارامترهای مهم برای خرید سوئیچ بررسی کردیم. حال در بخش دوم مقاله، به سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت و سوئیچ ماژولار خواهیم پرداخت. با RootLan همراه باشید.

تراکم پورت یک سوئیچ به تعداد پورت‌های موجود در آن اشاره دارد. در تصویر زیر، تعداد تراکم پورت در سه مدل سوئیچ مختلف نشان داده شده است.

سوئیچ با پیکربندی ثابت و سوئیچ ماژولار

سوئیچ با پیکربندی ثابت

سوئیچ با پیکربندی ثابت معمولا تا 48 پورت را در یک دستگاه پشتیبانی می‌کند. همچنین پورت‌های آپلینک تا حداکثر چهار پورت اضافی را برای اتصال به سایر دستگاه‌ها از طریق ماژول (SFP) فراهم می‌کنند.

هرچه تعداد پورت سوئیچ بیشتر باشد، امکان استفاده بهتر از فضا را مهیا می‌سازد. اگر دو سوئیچ وجود داشته باشد که هر کدام دارای 24 پورت باشند، آن‌ها می‌توانند حداکثر 46 دستگاه را به یکدیگر متصل کنند. زیرا هنگام اتصال هر سوئیچ به دیگری، حداقل یک پورت برای ارتباط با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، به دو پریز برق هم نیاز خواهیم داشت. اما اگر یک سوئیچ 48 پورت وجود داشته باشد، 47 دستگاه را می‌توان به آن متصل کرد. در واقغ فقط یک پورت برای اتصال سوئیچ به شبکه استفاده می‌شود و فقط یک پریز برق برای روشن کردن این دستگاه مورد نیاز است.

 

سوئیچ ماژولار

سوئیچ ماژولار می‌تواند از طریق افزودن ماژول‌های مختلف، از تراکم پورت بسیار بالایی پشتیبانی کند. به عنوان مثال، برخی از سوئیچ‌های سری Catalyst 6500 می‌توانند بیش از 1000 پورت سوئیچ را برای یک شبکه فراهم کنند. شبکه‌های سازمانی بزرگ که هزاران دستگاه را در شبکه‌ی خود قرار داده‌اند، برای استفاده بهینه از فضا و انرژی به سوئیچ‌های ماژولار با تراکم بالا نیاز دارند.

بدون استفاده از این نوع تجهیزات، راه‌اندازی یک شبکه به تعداد زیادی سوئیچ با پیکربندی ثابت نیاز خواهد داشت. این روش تعداد زیادی پریز برق و فضای رک می‌طلبد. حتی سوئیچ‌های سری 3750X هم امکان نصب ماژول‌های محدود اما پرسرعت را فراهم می‌کند.

طراح شبکه باید مسئله محدودیت‌های Uplink را نیز در نظر بگیرد. برخی از سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت امکان اضافه کردن پورت جدید را برای تجمیع پهنای باند و دستیابی به عملکرد بهتر، دارا هستند. در مقابل اما، با استفاده از یک سوئیچ ماژولار، افزایش پهنای باند، عمل سختی نیست. زیرا با افزودن یک کارت یا ماژول جدید به سوئیچ، می‌توان پهنای باند مورد نیاز را فراهم کرد.

 

پهنای باند فورواردینگ

میزان پهنای باند فورواردینگ و میزان داده‌ای که دستگاه می‌تواند در ثانیه پردازش کند، در رتبه بندی قابلیت پردازش یک سوئیچ تأثیرگذار است. پایه و اساس تولید سوئیچ هم براساس پهنای باند فورواردینگ طبقه بندی می‌شود.

سوئیچ‌های پایین‌رده نسبت به سوئیچ‌های سازمانی، نرخ پهنای باند فورواردینگ کمتری دارند. هنگام انتخاب یک سوئیچ بسیار مهم است که این پارامتر را در نظر داشته باشی. اگر سرعت انتقال دیتای سوئیچ خیلی پایین باشد، نمی‌تواند از حداکثر سرعت کابل شبکه بهره ببرد.

همان‌طور که می‌دانید هر پورت اترنت دستگاه، سرعت محدودی به صورت اسمی دارد که از طریق یک کابل مرغوب و مناسب، قادر به دستیابی به آن است. نرخ داده می‌تواند 100 مگابیت بر ثانیه، 1 گیگابیت بر ثانیه، 10 گیگابایت بر ثانیه یا 100 گیگابیت بر ثانیه باشد.

پهنای باند فورواردینگ سوئیچ

به عنوان مثال، یک سوئیچ 48 پورت گیگابیتی مانند WS-C2960G48TC-L اگر با سرعت کامل کار کند، 48 گیگابیت بر ثانیه ترافیک ایجاد می‌کند. اما اگر سوئیچ فقط از نرخ انتقال 32 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند، نمی‌تواند دیتا را در تمام پورت‌ها به طور همزمان با سرعت کامل انتقال دهد.

نکته‌ی مهم این است که سوئیچ‌های لایه دسترسی یا Access معمولاً نیازی به کار با سرعت کامل ندارند، زیرا به صورت فیزیکی توسط آپلینک‌های موجود در لایه توزیع یا Distribution محدود می‌شوند. این بدان معنی است که می‌توان در لایه دسترسی از سوئیچ‌های ارزان قیمت‌ با عملکرد پایین‌تر و از سوئیچ‌های با کارایی بالاتر در لایه های توزیع و هسته یا Core که در آن نرخ انتقال تأثیر بیشتری بر عملکرد شبکه دارد، استفاده کرد.

در بخش بعدی مقاله در رابطه با فناوری PoE بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *